Immunerősítés a jóga eszközeivel

Segítek, hogy kicsit megérts miként is hat a jóga az immunrendszered működésére, és miként függ össze minden mindennel.

Annyit előre elárulhatok: több síkon hat, mint mindig.

Az immunerősítés nagyon szorosan összefügg a stresszkezelés, harmonikus működés, méregtelenítés és az emésztés témakörével!

Nagyon egyszerű oknál fogva, hogy emésztő,- és bélrendszerünk komoly szerepet játszik védelmi rendszerünk megfelelő működésében is

Először is véd a behatoló baktériumok ellen, úgy, hogy életben maradásukat nehezítő köteget teremt.

Valamint a bélfal meggátolja a káros anyagok felszívódását.

És grátiszként: bélrendszerünk speciális immunsejtekből épül fel.

A méregtelenítés és emésztés kapcsolatát egy célzott bejegyzésben fejtem ki, és a kapocs remélem azért érzékelhető.

A stresszkezelés és harmónia megteremtése pedig minden szempontból kiemelkedő, főként napjainkban, de orvosi kutatások is alátámasztják azt az állítást, ami a jógiknak nem újkeletű: az immunrendszert legjobban gyengítő hatások a stressz és a félelem.

Éppen ezért törekszünk az egyensúlyi állapot kialakítására, és a stressz felismerésére, kezelésére, megelőzésére. És a félelmekhez való egészséges viszonyunk kialakítására.

 

Fizikai test felöli megközelítésben:

Immunrendszered egyik legfontosabb része nyirokrendszer, amely testet teljesen behálózó erek, a nyirokerek, hálózata, mely a vérerekkel párhuzamosan fut.

Az immunrendszer részei egyrészt a vérben keringő fehérvérsejtek, másrészt kötőszöveti sejtek, de vannak erre a célra külön szervek is, mint pl. a nyirokcsomók, mandulák, féregnyúlvány, csecsemőmirigy és a lép is.

 

A nyirokrendszernek 2 fő feladatot kell ellátnia: egyrészt vissza kell juttatnia a véráramba a szövetekben felhalmozódott folyadékot, másrészt a kórokozók elpusztítása révén meg kell védenie a szervezetet a betegségektől.

A vérkeringési rendszerrel ellentétben viszont a nyirokerek “vakon” végződnek és a nyirokrendszernek nincs “pumpája” amely áramlásban tudná tartani a folyadékot. Az átszűrődött folyadék kb. 1/6-a azonban nem kerül vissza a véráramba, hanem szövet közti folyadék formájában a szövetek belsejében marad.

Na, ez a nyirok.

De hogy halad a nyirok a nyirokereken keresztül, ha egyszer nincs, ami “hajtja”???

Itt léphet a jóga a képbe! A nyirok haladását a rendszerben a vázizmok összehúzódása, vagyis az izompumpa, biztosítja! Tehát ha használod az izmaid, áramlik a nyirok – ha meg nem, hát akkor bizony pang (sok ülés után “felvizesedett” láb pl.) A méreganyagok eltávolításában pedig a légzés egyértelműen fontos szerepet játszik!

Az ászanák gyakorlása az előzőeken túl még így támogatja az immunrendszer működését:

  • a nyirokáramlást a merev, kötött izmok, sérült szövetek hátráltatják. A jógában az izmok nyújtásának és a fontos szerepe van, az izmok fellazulnak, a folyadék könnyebben át tud haladni a rostok között
  • az ízületeket is átmozgatja, mobilizálja, ami azért említésre méltó, mert az ízületek körül nagyon sok nyirokcsomó található, amely feladata a nyirokfolyadék tisztítása
  • az Erőközpont (erőközpont csakra, napfonat csakra területe), vagyis a törzsed közepén, különösen a köldököd körül elhelyezkedő izmok aktív használata serkenti a nyirokműködést
  • Az egyes szervekre ható jógapózok, gyakorlatok kedvezően befolyásolják azok működését. Így a védekezésen szerepet játszó szerveket is aktivizálják, mint pl.: csecsemőmirigy, vagy a méregtelenítő szervek, mint a máj, lép, vese.
  • A jógagyakorlás megemeli a testhőt, melynek hatására könnyebben veszi fel a harcot minden kórokozóval szemben. Vannak kifejezetten ezt ösztönző pózok is, mint a kobra.
  • végül, mivel nagyon sok jógagyakorlatot fekvésben végzünk, VAGY FORDÍTOTT TESTHELYZETBEN, a nyirok könnyebben áramlik vissza (ugye, a kulcscsontodig kell feljutnia a csecsemőmirigy közelébe), mert nem kell még a gravitációval is “megküzdenie”!
  • A fordított testhelyzetek elősegítik a tudati tisztítást is, mely a félelmektől való megszabadulást is segíti.
  • A jógapózok elősegítik a megnyugvást, harmóniát, lazító gyakorlatokkal teljes kikapcsolódást érhetünk el, és hosszútávú eredményeket
  • Stresszoldó légzésekkel és egyéb stresszhatást oldó gyakorlással nagyon jó eredményt érhetünk el az egészségesebb és nyugodt mindennapok megteremtésében
  • Tudatunk elcsendesítése pedig intenzíven segít a félelmek felismerésében és feldolgozásában
  • Az érzelmi tisztulást is nagyon erősen tudja befolyásolni és fokozni az ászanák gyakorlása
  • A relaxáció pedig a minden szinten történő ellazulás lehetőségét adja meg számunkra.

 

A jóga azért képes hatékonyan és stabilan karbantartani az immunrendszert, mert a gyakorlatok hatásmechanizmusa pont ezt az összetett működést aktiválja, egyszerre hatva szerveinkre, nyirokkeringésünkre, hormonjainkra és sejtjeinek egészségére, tudatunkra, lelki folyamatainkra.

Általában nagyon jó immunerősítő, ha dinamikus módon gyakoroljuk a jógát. Ez lényegében azt jelenti, hogy egy-egy gyakorlatot nem tartunk ki tovább 20 mp-nél, vagy három-öt légzésénél.

Az immunerősító jógaórák jellemzője, hogy célzottan alakítjuk a gyakorlást dinamikussá (maximum 3-5 légzésig töténő észana kitartásokkal) a keringés és nyirokkeringés fozokozása érdekében. Az ászanákkal direkt hatunk a nyirokcsomók, a csecsemőmirigy, a védekező szervek és szövetek munkájának erősítésére, illetve fokozzuk a fehérvérsejtek termelődését.

Ezek hatására a szervezet képessé válik hatékonyan legyőzni a vírusokat és az ártalmas baktériumokat.

A gyakorlatok másik célja, hogy javítsa az emésztés, az anyagcsere és a méregtelenítés folyamatának egészségessé tétele mozgásos és légzőgyakorlatokkal.

A módszeresen felépített ászanasorok következő hatásköre, hogy serkentik, a hormontermelést és kioldják az idegi feszültségeket.

Valamint a tudatban és lelki szinten helyreállítva a harmóniát, nyitott, tiszta állapotot, pszichoszomatikus módon érik el a szervezetben az öngyógyító folyamatokat.

 

Rövid sorozat:

Amit mindenképpen beletennék egy rövid kis immunerősítő sorozatba:

  1. Ráhangolódás
  2. Tisztító légzőgyakorlat: pl.: jógalégzés, vagy nadi sodhana
  3. Napüdvözletek: Teljes spektrumot lefedő kiváló gyakorlatsor, szinte mindenre pozitív hatással van, ami az emberi test-szellem- lélek működésével kapcsolatos. Az egyik legjobb immunerősítő eszköz a kezünkben.
  4. Harcos pózok valamelyike
  5. Magzatpóz: Ez a póz nagyon gyorsan aktiválja az immunitást. Rendben tartja az emésztést, támogatja a felszívódást és kiválasztást. Nyugtató hatású, a fejet ellátja oxigéndús vérrel.
  6. Íjtartás: Ez a póz megnyitja a tüdőt, a mellkasi szerveket, valójában a test teljes elülső oldalát. Aktiválja a csecsemőmirigyet, ami az immunrendszer egy kulcsfontosságú mirigye. És a lelki nyitást eredményezi
  7. Valamely egyensúlyi ászana: Konventrációt növeli és harmónia megteremtését segíti elő. Erőt gerjeszt.
  8. Lefele néző kutya póz: Az egész testet energetizáló és erősítő ászana, mely fordított testhelyzet, annak minden előnyével.
  9. Gerinccsavarás: Ezek az ászanák méregtelenítik a testet ès rugalmasan tartják a gerincet. Lazítják az idegrendszert.
  10. Valamely fordított testhelyzet: fejenállás, eke, gyertya egyesvariációi. Harmonizálja az egész hormonrendszert, nyirokkeringést fokozza, regenerálja a sejteket, a keringésre kiváló, szuper méregtelenítő, és a tudat harmóniájának, valamint tisztulásának kiemelt ezköze.
  11. Haltartás vagy kobra póz: Akárcsak az íjpóz, a haltartás is szépen megnyitja a felsőtestet, aktiválja a csecsemőmirigyet, és az érzelmi felszabadulás, tisztulás kiváló előidézője. Nagyon hasznos ászana immunerősítésre!
  12. Fekvésben lazító gyakorlatok
  13. Levezető relaxáció, akár légzőgyakorlattal kombinálva. A relaxációt vizualizációval, imaginációval erősítve is lehet alkalmazni célzottan.

 

Mivel tudod még erősíteni a gyakorlásod hatásfokát?

  • Tudatos odafigyeléssel, fókusszal a gyakorlásra
  • Légzőgyakorlatokkal
  • Aromaterápiával
  • Önmaszsázzsal
  • Tudatos, egészséges étkezéssel
  • Meditációval
  • Megfelelő pihenéssel
  • Stresszkezelő technikák alkalmazásával

Legalább heti 3-4 alkalommal végezzük ezeket a gyakorlatokat beépítve jógagyakorlásunkba. Mindenképpen melegítsük be izmainkat előtte, például a Napüdvözlet gyakorlatsorral.

 

Légzőgyakorlatok az immunrendszer szolgálatában

A légzésünk a legtermészetesebb dolog, ami történik velünk életünk minden pillanatában, folyamatosan, áramlón, kikerülhetetlenül.

A légzés annyira jelentős, hogy 1-2 percet bírunk ki légvétel nélkül (étel nélkül 1-2 hét, víz nélkül 1-2 nap, alvás nélkül 3-4 nap…). És kb. 24.500-szor lélegzünk egy nap alatt. Ebből jó, ha 500 a minőségi légvétel. Pedig a légzésnek, és a légzőgyakorlatoknak az immunrendszer erősítése szempontjából is nagyobb hatása van, mint az étkezésnek.

A légzés a test legfontosabb életfunkciója. Egyrészt minden egyes sejt működésére hat, másrészt közvetlen kapcsolatban áll az agyműködéssel. Táplálva az oxigén és a glükóz elégetését energiát termel az izmok működéséhez, a mirigyek kiválasztásához és a mentális folyamatokhoz. Közvetlen kapcsolatban áll az ember fizikai létezésének valamennyi területével

A legegyszerűbb, állandóan kéznél lévő koncentrációs tárgyunk lehet, melynek szabályozásával, vagy akár csak egy kis odafigyeléssel minőségi változást tudunk eszközölni magunkban fizikálisan és szellemileg is.

Kontroll mellett, arra is alkalmas, hogy szervezetünk különféle zavarait, betegségeit gyógyítsuk vele.

Fizikailag a légzésnek, illetve szabályozásának erőteljes hatása van az idegrendszerre, ezt az orvostudomány is elismeri. Számos légzőtechnika létezik és használatos orvosi célokkal is.

A légzőgyakorlatok hatnak testileg, energetikailag, tudatilag, mentálisan, lelkileg.
Ha csupán a testi hatásokat nézzük, akkor is számottevő a légzőgyakorlatok szerepe.

A teljesség igénye nélkül, pl.:

  • a légzőizmok megerősödnek, aktiválódnak, jobb lesz a légzőkapacitás (normál esetben a tüdőhólyagocskák csak 20-30 százalékát használjuk),
  • az immunrendszer erősödéséhez vezet,
  • nyirokrendszer tisztító folyamatainak hatásai megsokszorozódnak,
  • a légzés hatására a salakanyagok távoznak a szervezetből (a test salakanyagainak 70%- a kilégzéssel távozik, 20 %-t  választ ki a bőr, és csupán 10 %-t az emésztőrendszer),
  • beindul a méregtelenítés,
  • agyi teljesítmény nő, mert a belélegzett oxigén 80%-át agyunk használja fel,
  • a szervezet jobban reagál a terhelésre,
  • aktivizálódik az elme,
  • az energiaáramlás akadálytalanná válhat,
  • vérnyomás csökken,
  • érrendszer állapota javul,
  • regenerációs képesség nő,
  • csökkennek a félelmek,
  • allergiás tünetek mérséklődnek,
  • alvásigény csökken,
  • légúti panaszok mérséklődnek,
  • inzulintermelés javul,
  • elme elcsendesedik,
  • stresszállapot csökken, hatásai csökkennek,
  • koncentráció nő,
  • idegrendszer kisimul
  • egyensúlyi állapot felé tart a szervezet

 

Immunerősítés egy egyszerű kéztartással (mudrával): Jobb kézen a hüvelyk és gyűrűsujjbegyet érintsük egymáshoz, és tegyük a mutatóujjat a hüvelykujjra (a köröm alá), napi 6×3 percig, de ne egymás után!

Amit a jógagyakorláson kívül tehetsz:

Immunrendszert erősítő, ismertebb gyógynövényeink, növényeink, táplálékaink

  • Echinacea
  • Macskakarom
  • Ginzeng
  • Gyömbér
  • Csillagánizs
  • Csüdfű
  • Acerola
  • Csipkebogyó
  • Cékla
  • Mandula
  • Grépfruit ( grapefruitmag csepp is)
  • Fokhagyma, vöröshagyma
  • Goji berry
  • Acai bogyó
  • Homoktövis
  • Gyógygombák (Shitake gomba, ganoderma)
  • Propolisz, méz
  • Torma
  • Fürtös menta
  • Citromfű
  • Kakukkfű
  • Fokhagyma
  • Káposzta
  • Algák (Chlorella, spirulina)
  • Kurkuma

 

 

Vitamin bevitel: Érdemes szednünk valamilyen jó minőségű vitamin- és ásványi anyag komplexet. Vagy napi ötszöri zöldség,-gyümölcsfogysztást preferálni.

Testmozgás, tisztálkodás: Mozogjunk minél többet friss levegőn, legalább heti egyszer menjünk el szaunázni, vagy gőzfürdőbe, de a váltott hideg-meleg vizes zuhanyzás is jó immunerősítő.

Alvás: Ahhoz, hogy a test és az agy, na meg a lélek energiával töltődjön fel, legalább hét-nyolc óra alvásra van szükség.

Gondolkodás: Az optimista, pozitív gondolkodás is erősíti az immunrendszert.

Meditáció, relaxáció: Stresszoldás szempontjából, egyensúly miatt.

Méregtelenítés

Az anyag összeállításához felhasznált források: www.bhf.hu, www.jogapont.hu, www.purnam.hu, saját tanulményok, anyagok és tapasztalatok