Oldal kiválasztása

Immunerőstés a jóga eszközeivel, és egy picit túl azon

Szerző: | szept 29, 2022 | Jóga, LindaYoga

Térjünk rá konkrétan a jóga segítő szerepére az immunrendszer aktiválásában:

Mint ahogy azt az előző immunrendszeres posztból megtudtuk, van a nyirok, melynek haladását a rendszerben a vázizmok összehúzódása, vagyis az izompumpa, biztosítja! Tehát ha használod az izmaid, áramlik a nyirok – ha meg nem, hát akkor bizony pang (sok ülés után “felvizesedett” láb pl.) A méreganyagok eltávolításában pedig a légzés egyértelműen fontos szerepet játszik!

Az ászanák gyakorlása az előzőeken túl még így támogatja az immunrendszer működését:

  • a nyirokáramlást a merev, kötött izmok, sérült szövetek hátráltatják. A jógában az izmok nyújtásának és a fontos szerepe van, az izmok fellazulnak, a folyadék könnyebben át tud haladni a rostok között
  • az ízületeket is átmozgatja, mobilizálja, ami azért említésre méltó, mert az ízületek körül nagyon sok nyirokcsomó található, amely feladata a nyirokfolyadék tisztítása
  • az Erőközpont (erőközpont csakra, napfonat csakra területe), vagyis a törzsed közepén, különösen a köldököd körül elhelyezkedő izmok aktív használata serkenti a nyirokműködést
  • Az egyes szervekre ható jógapózok, gyakorlatok kedvezően befolyásolják azok működését. Így a védekezésen szerepet játszó szerveket is aktivizálják, mint pl.: csecsemőmirigy, vagy a méregtelenítő szervek, mint a máj, lép, vese.
  • A jógagyakorlás megemeli a testhőt, melynek hatására könnyebben veszi fel a harcot minden kórokozóval szemben. Vannak kifejezetten ezt ösztönző pózok is, mint a kobra.
  • végül, mivel nagyon sok jógagyakorlatot fekvésben végzünk, VAGY FORDÍTOTT TESTHELYZETBEN, a nyirok könnyebben áramlik vissza (ugye, a kulcscsontodig kell feljutnia a csecsemőmirigy közelébe), mert nem kell még a gravitációval is “megküzdenie”!
  • A fordított testhelyzetek elősegítik a tudati tisztítást is, mely a félelmektől való megszabadulást is segíti.
  • A jógapózok elősegítik a megnyugvást, harmóniát, lazító gyakorlatokkal teljes kikapcsolódást érhetünk el, és hosszútávú eredményeket
  • Stresszoldó légzésekkel és egyéb stresszhatást oldó gyakorlással nagyon jó eredményt érhetünk el az egészségesebb és nyugodt mindennapok megteremtésében
  • Tudatunk elcsendesítése pedig intenzíven segít a félelmek felismerésében és feldolgozásában
  • Az érzelmi tisztulást is nagyon erősen tudja befolyásolni és fokozni az ászanák gyakorlása
  • A relaxáció pedig a minden szinten történő ellazulás lehetőségét adja meg számunkra.

A jóga azért képes hatékonyan és stabilan karbantartani az immunrendszert, mert a gyakorlatok hatásmechanizmusa pont ezt az összetett működést aktiválja, egyszerre hatva szerveinkre, nyirokkeringésünkre, hormonjainkra és sejtjeinek egészségére, tudatunkra, lelki folyamatainkra.

Általában nagyon jó immunerősítő, ha dinamikus módon gyakoroljuk a jógát. Ez lényegében azt jelenti, hogy egy-egy gyakorlatot nem tartunk ki tovább 20 mp-nél, vagy három-öt légzésénél.

Az immunerősító jógaórák jellemzője, hogy célzottan alakítjuk a gyakorlást dinamikussá (maximum 3-5 légzésig töténő észana kitartásokkal) a keringés és nyirokkeringés fozokozása érdekében. Az ászanákkal direkt hatunk a nyirokcsomók, a csecsemőmirigy, a védekező szervek és szövetek munkájának erősítésére, illetve fokozzuk a fehérvérsejtek termelődését.

Ezek hatására a szervezet képessé válik hatékonyan legyőzni a vírusokat és az ártalmas baktériumokat.

A gyakorlatok másik célja, hogy javítsa az emésztés, az anyagcsere és a méregtelenítés folyamatának egészségessé tétele mozgásos és légzőgyakorlatokkal.

A módszeresen felépített ászanasorok következő hatásköre, hogy serkentik, a hormontermelést és kioldják az idegi feszültségeket.

Valamint a tudatban és lelki szinten helyreállítva a harmóniát, nyitott, tiszta állapotot, pszichoszomatikus módon érik el a szervezetben az öngyógyító folyamatokat.

Rövid sorozat:

Amit mindenképpen beletennék egy rövid kis immunerősítő sorozatba:

  1. Ráhangolódás
  2. Tisztító légzőgyakorlat: pl.: jógalégzés, vagy nadi sodhana
  3. Napüdvözletek: Teljes spektrumot lefedő kiváló gyakorlatsor, szinte mindenre pozitív hatással van, ami az emberi test-szellem- lélek működésével kapcsolatos. Az egyik legjobb immunerősítő eszköz a kezünkben.
  4. Harcos pózok valamelyike
  5. Magzatpóz: Ez a póz nagyon gyorsan aktiválja az immunitást. Rendben tartja az emésztést, támogatja a felszívódást és kiválasztást. Nyugtató hatású, a fejet ellátja oxigéndús vérrel.
  6. Íjtartás: Ez a póz megnyitja a tüdőt, a mellkasi szerveket, valójában a test teljes elülső oldalát. Aktiválja a csecsemőmirigyet, ami az immunrendszer egy kulcsfontosságú mirigye. És a lelki nyitást eredményezi
  7. Valamely egyensúlyi ászana: Konventrációt növeli és harmónia megteremtését segíti elő. Erőt gerjeszt.
  8. Lefele néző kutya póz: Az egész testet energetizáló és erősítő ászana, mely fordított testhelyzet, annak minden előnyével.
  9. Gerinccsavarás: Ezek az ászanák méregtelenítik a testet ès rugalmasan tartják a gerincet. Lazítják az idegrendszert.
  10. Valamely fordított testhelyzet: fejenállás, eke, gyertya egyesvariációi. Harmonizálja az egész hormonrendszert, nyirokkeringést fokozza, regenerálja a sejteket, a keringésre kiváló, szuper méregtelenítő, és a tudat harmóniájának, valamint tisztulásának kiemelt ezköze.
  11. Haltartás vagy kobra póz: Akárcsak az íjpóz, a haltartás is szépen megnyitja a felsőtestet, aktiválja a csecsemőmirigyet, és az érzelmi felszabadulás, tisztulás kiváló előidézője. Nagyon hasznos ászana immunerősítésre!
  12. Fekvésben lazító gyakorlatok
  13. Levezető relaxáció, akár légzőgyakorlattal kombinálva. A relaxációt vizualizációval, imaginációval erősítve is lehet alkalmazni célzottan.

Mivel tudod még erősíteni a gyakorlásod hatásfokát?

  • Tudatos odafigyeléssel, fókusszal a gyakorlásra
  • Légzőgyakorlatokkal
  • Aromaterápiával
  • Önmaszsázzsal
  • Tudatos, egészséges étkezéssel
  • Meditációval
  • Megfelelő pihenéssel
  • Stresszkezelő technikák alkalmazásával

Legalább heti 3-4 alkalommal végezzük ezeket a gyakorlatokat beépítve jógagyakorlásunkba. Mindenképpen melegítsük be izmainkat előtte, például a Napüdvözlet gyakorlatsorral.

 

Amit a jógagyakorláson kívül tehetsz:

Immunerősítés egy egyszerű kéztartással (mudrával): Jobb kézen a hüvelyk és gyűrűsujjbegyet érintsük egymáshoz, és tegyük a mutatóujjat a hüvelykujjra (a köröm alá), napi 6×3 percig, de ne egymás után!

Immunrendszert erősítő, ismertebb gyógynövényeink, növényeink, táplálékaink

  • Echinacea
  • Macskakarom
  • Ginzeng
  • Gyömbér
  • Csillagánizs
  • Csüdfű
  • Acerola
  • Csipkebogyó
  • Cékla
  • Mandula
  • Grépfruit ( grapefruitmag csepp is)
  • Fokhagyma, vöröshagyma
  • Goji berry
  • Acai bogyó
  • Homoktövis
  • Gyógygombák (Shitake gomba, ganoderma)
  • Propolisz, méz
  • Torma
  • Fürtös menta
  • Citromfű
  • Kakukkfű
  • Fokhagyma
  • Káposzta
  • Algák (Chlorella, spirulina)
  • Kurkuma

Vitamin bevitel: Érdemes szednünk valamilyen jó minőségű vitamin- és ásványi anyag komplexet. Vagy napi ötszöri zöldség,-gyümölcsfogysztást preferálni.

Testmozgás, tisztálkodás: Mozogjunk minél többet friss levegőn, legalább heti egyszer menjünk el szaunázni, vagy gőzfürdőbe, de a váltott hideg-meleg vizes zuhanyzás is jó immunerősítő.

Alvás: Ahhoz, hogy a test és az agy, na meg a lélek energiával töltődjön fel, legalább hét-nyolc óra alvásra van szükség.

Gondolkodás: Az optimista, pozitív gondolkodás is erősíti az immunrendszert.

Meditáció, relaxáció: Stresszoldás szempontjából, egyensúly miatt.

Méregtelenítés

Az anyag összeállításához felhasznált források: www.bhf.hu, www.jogapont.hu, www.purnam.hu, saját tanulményok, anyagok és tapasztalatok

A szerzőről

jóga, LindaYoga

Namaste, üdvözöllek!

Linda vagyok, a LindaYoga alapítója, ami azért született meg, hogy bárkinek bárhol, kezdőknek-haladóknak, földrajzi korlát nélkül segítsen a jóga világában eligazodni és fejlődni.

Válassz kínálatunkból és legyél közösségünk részese!

 

 

Hírlevél