Oldal kiválasztása

Mik azok az ászanák? Mitől többek, mint a tornagyakorlatok?

Szerző: | szept 29, 2022 | egészség, Fejlődés, Fókusz, Jóga, LindaYoga, Mozgás, testtartás

Sosem értetted pontosan, miben különbözik a jógában egy ászana a klasszikus tornagyakorlatoktól? A különbség nagyobb, mint hinnéd, de nézzük csak meg közösen.

Az ászanázás maga a testgyakorlás, ami különböző jógapózok gyakorlását jelenti. Ezt a kifejezést, hogy ászanázás a Himalájai Jóga Tradíció elvonulásán hallottam először néhány éve, és megtetszett. Találó, mert a jógázás nem csak jógapózok felvétele, hanem sok más dolgot is takar. De az ászanázás az csak a testgyakorlás, mozgás része a jógának.

Az ászanák eredete az volt, hogy felkészítsék a testet a hosszú meditációkra. Segítse a helyes meditációs helyzet felvételét, és azt, hogy fájdalom nélkül tudjunk koncentrálni. Hogy honnan származnak, arról megoszlanak a vélemények, de a legelterjedtebb és bizonyíthatóbb az, hogy Indiából Viszont van buddhista (tibeti) jóga is, ami zárt kereteken belül zajlott, így nem került nyilvánosságra sokáig. A pózok között van hasonlóság.  De maradjunk az indiai gyökereknél.

Az ászana definíciója szerint egy stabil, ellazult, kényelmes testhelyzet. Meditációs testhelyzet, mely attól lesz stabil, mozdulatlan és ellazult, hogy megjelenik benne az erőfeszítés ellazítása. Nem könnyű még felfogni sem ezt a meghatározást. Laza, kényelmes, akarás ellazítása… . Az az első gondolat ilyenkor, hogy mégis hogy lehetne kényelmes egy kicsavart póz, vagy egy fejenállás. Az az igazság, hogy eleinte valóban nem az, de gyakorlással, légzéssel segítve azzá válik. Ahogy a tudat alakul, úgy lazul a test is, és fordítva.

Hogyan végezzük?

Hagyományosan az ászana végzésekor a test jelzéseit kell figyelnünk: ahol feszültséget érzünk, ott lazítani, engedni kell, ahol pedig petyhüdtséget, energetikai hiányt, ott húzni, nyújtózni szükséges. A túlzott feszültségek és gyengeségek egyensúlyba hozásával érjük el a könnyű, stabil pózt, amikor minden síkon tökéletes a működés, áramlás. Ez minden gyakorlónál, sőt, minden gyakorlásnál változó lehet, ezért ne ragaszkodjunk semmilyen előzetes elképzeléshez, élményhez. Helyezkedjünk bele az adott pózba, és fogadjuk nyitottan a történéseket! Lehet, hogy ami tegnap könnyen ment, ma nem sikerül, vagy csak nagy erővel, ilyenkor nem kell erőltetni, vagy csak egy határig. Tartsuk szem előtt a nem ártás elvét, magunkkal szemben is.

Tehát az ászanák a légzéssel szinkronban vannak, hatásuk hármas, anatómiailag és energetikailag tökéletes testhelyzetek, szimbolikus jelentésük is van, céljuk pedig alapvetően az elme lecsendesítése. Irányítják a figyelmet, tudatosan végzett gyakorlatok, amelyeknek a hatása is jóval erőteljesebb és szerteágazóbb, nem fárasztják a testet, hanem felfrissítik, kiegyensúlyozzák.

Az ászana nem fáraszt. Pontosítok, ha jól végzed, akkor nem fáraszt, hanem élénkít, fiatalít, frissít. Ha figyelsz a testedre, jelzésekre, légzésedre, akkor frissít. De az is elképzelhető, hogy felerősít azt az állapotot amivel a matracra érkeztél.

Hatásai:

Körülbelül 70 alapászana létezik, és annak számtalan variációja, de mindegyik működése egyedi, mintha egy kód, szimbólum, elixír lenne ami egyedileg hat ránk.

A jóga gyakorlatok konkrét gyógyhatásai mindig megvannak, a kérdés az az, hogy mikor és kinek épp miként jelentkezik az.

Némelyekre van orvosi bizonyíték már, némelyekre még nincs. De a tapasztalat az ami meggyőző, a körülötted lévők és saját magad tapasztalata.

Buddha mondta, hogy „ne higgy el semmit mert én mondom”. Így van, tapasztald meg, és abban bízz, annak higgy.

A jóga pont azért érdekes, mert a légzés tudatosságban végzett figyelem összpontosítás javítja a kapilláris keringést azokon a területeken ahová a figyelem irányul, s mivel az erek kitágulnak, javul a vérellátás.

A statikus gyakorlás első körben az ászanák végzéséhez elengedhetetlen testtudatosságot fejleszti ki, s nem mellékesen ezzel megvédi a testet a sérülésektől, s emellett átalakítja, rendezi a szervezet raktározási és anyagcsere folyamatait.

Nem kell semmilyen spirituális pátosz ahhoz, hogy a fizikai testet nézve logikusan lássuk a hatásait, például:

  • nyújtja az izmokat, ízületeket, ezáltal a keringés jobbá válik, a nyirokkeringés fokozódik
  • a nyirokkeringéssel együtt a méregtelenítő folyamatok elindulnak, immunrendszer elemei aktivizálódnak
  • az izmok lazulnak, vagy erősödnek, az eredő és tapadó testrészekre is hat ez
  • gerinc kiigazodik, rugalmassá válik, ami mindenre kihat, a szervek működésére is
  • a bőr nyúlása az idegrendszerre igazolt hatással van, ahogy a gerincmenti idegek lazulása is
  • a préselő, csavaró gyakorlatokkal a szerveket mozgatjuk, aktivizáljuk, így az emésztő,- és belső szervek aktívabbá válnak, ami hat a méregtelenítő folyamatokra, emésztésre, zsírégetésre is
  • aktivizálódnak a hasnyálmirigy, máj, női,-férfiszervek is
  • keringés javul a mozgás és a fezsültség alóli felszabadulás hatására
  • gondolkodás javul ugyancsak a szabad véráramlás miatt
  • pajzsmirigy is aktivizálódik a nyaki terület mozgatásával
  • testtartás javul
  • csípő terülte lazul,
  • és még rengeteg dolgot fel tudnék sorolni, ezek csak hirtelen eszembe jutottak.

Akkor jó egy ászana, ha azt tapasztaljuk, hogy a hármas egységünk (test-tudat-energia) fejlődése megtörténik. Ez a három együtt jár: test, tudat, energia. Egyik nélkül nincs a másik. Gondolj bele, ha nincs tested, hiába van energia és tudat, ha van tested, de nincs energiád, vagy épp tudatod…. Elképzelhetetlen.

Minden gyakorlatnak ezt a hármas egységet kell táplálnia, és minden jó gyakorlat ezt is teszi. A gyakorlat akkor jó, neked akkor jó, ha benned ezt viszi végbe.

 

 

A szerzőről

jóga, LindaYoga

Namaste, üdvözöllek!

Linda vagyok, a LindaYoga alapítója, ami azért született meg, hogy bárkinek bárhol, kezdőknek-haladóknak, földrajzi korlát nélkül segítsen a jóga világában eligazodni és fejlődni.

Válassz kínálatunkból és legyél közösségünk részese!

 

 

Hírlevél