Oldal kiválasztása

Minden oldalról az egészséges emésztésért 2. rész: táplálkozás, ajurvéda

Szerző: | nov 13, 2022 | egészség, Energia, Étkezés, Feltöltődés, Fókusz, gyógyulás, Harmónia, Jóga, Mozgás

Az egészséges emésztőrendszer teszi lehetővé azt, hogy az elfogyasztott ételekből a lehető legtöbb energiát nyerje ki szervezeted. Ha egyszerű, tápanyagokban gazdag élelmiszereket eszel, akkor testednek kevesebb energiát kell felhasználnia az emésztésre. Az élelmiszerekből származó energia függ a testünk anyagcseréjétől, az elfogyasztott élelmiszerek mennyiségétől és minőségétől, a pihenéstől, és relaxációtól, valamint az étkezések idejétől és mindennapi életünk stressz szintjétől is.

Az ételeknek öt fő kategóriája van: szénhidrátok, zsírok, fehérjék, vitaminok és ásványi anyagok. A szénhidrátok és zsírok együttesen biztosítják az energiát testünk működéséhez. Ennek az energiának kb. 75%-a a test hőmérsékletének fenntartását szolgálja. Ezért is fontosak a később bemutatásra kerülő jógagyakorlatok, mert az emésztés tüzét táplálják célzottan. Eltérő mennyiség kell nyáron és télen, így eltérő összetételű élelmiszerek, ahogy azt az ajurvéda is alapelvként említi.

Általános étkezési alapelvek  az ajurvéda szerint:

  • A gyomorba kerülő élelmiszert oszd háromfelé: egyharmada szilárd, egyharmada folyadék legyen, és egyharmad maradjon üresen, ez a hely az emésztő enzimeké.
    Az egyszeri étkezéskor fogyasztandó ideális mennyiséget így mérd le: formálj kis kosarat két tenyeredből, ami belefér, annyira van szükséged kb.
  • Hagyj kis nyugodt időt étkezés után magadnak.
  • Ha teheted, fogyaszd nyersen a zöldségeket, gyümölcsöket.
  • Az Ájurvéda szerint az általános iránymutatás, hogy 23.00 és 4.00 óra között ne együnk, hagyjuk az emésztőrendszert megpihenni.
  • 00-14.00 között a legerősebb az agni, az emésztő tűz. így az ilyenkor elfogyasztott étel, biztosan megemésztésre kerül és nem rakódik le.
  • A gyümölcsöket mindig étkezés előtt fél órával edd, ne keverd az étellel, főként ne tejtermékkel.  Egyszerre csak egy kettő, maximum három gyümölcsöt fogassz.
  • Egészséged céljából étkezz, figyelj a minőségre, és a tápanyag tartalomra.
  • Figyelj a tested jelzéseire, eszerint alakítsd a táplálkozásod.
  • Szoba-hőmérsékletű italokat fogyassz, ne hideget.
  • Ne igyál közvetlenül étkezés után, mert kialszik az emésztési tűz.
  • A fűszerek szinte „előemésztik” az ételeket főzés során. A citromfű, majoránna, kakukkfű, bazsalikom, cayennei bors, feketebors, kardamom, fahéj, kömény, kurkuma, szerecsendió ismert emésztést serkentő hatásáról. 
    Emésztést segítő teák például az ezerjófű, a gyömbér, a citrom és a borsmentatea. De fűszerezheted is gyógyteákat akár kardamommal, fahéjjal, kamillával vagy aloéval.
  • A magokat mindig nyersen fogyaszd.
  • Cseréld a fehér cukrot barna cukorra vagy mézre, a fehér lisztet teljes kiőrlésű gabonára.
  • Reggel sós, keserű ízeket egyél, melyek beindítják a szervezetet, felkészítik a napra. Hagyjuk estére az édes ízeket, hogy a kapha hatás és a szénhidrátok segítsék a jó alvást.  
  • Feldolgozott húsokat kerüld, mert magas a nátrium tartalmuk, így hozzájárulnak a folyadék visszatartásához, valamint gyulladásokat okozhatnak az emésztő rendszerben.  
  • Nagyban segíti a méregtelenítést: reggel felkelés után igyál meg egy nagy pohár langyos, citromos vizet, összezúzott vagy karikákra vágott gyömbért is adhatsz, vagy akár egy csipet Himalája-sót. 
  • Dalai Láma orvosainak ajánlása: igyál 1 pohár forralt vizet reggel éhgyomorra.
  • Hidegen sajtolt olajokat fogyassz az ételekben. Ezekkel a testedet is kenegetheted. 

​A helytelen táplálkozás, vagy túlevés okai általában:

  • Stressz, érzelmi feszültség, kimerültség: általában akkor tör ránk a falánkság amikor túlhasználjuk érzékszerveinket. Vagyis amikor egész nap készenléti üzemmódban vagyunk. Alkalmazd az ellensúlyozására: Irányítsd figyelmed légzésre, és figyeld ahogy az belülről mozgatja a testet. Ez a technika nyugtatóan hat az idegrendszerre.
  • Savasodás és méreganyagok felhalmozódása: A fehér liszt, a feldolgozott hús, a fehér cukor és a tejtermékek az emésztő rendszer ellenségei. Savasítanak és mindenféle gyulladásokat okoznak a belekben, valamint segítik az élősködök táplálását. Alkalmazd az ellensúlyozására: A legjobb lugosítók a citrus félék (lugosító hatása a bennük megtalálható lúgos sóknak köszönhetők) . De jó például a mandula, barack, uborka, alma, tök, retek, szőlő, saláták, répa, cékla, hagyma, dinnye, paradicsom, zeller, ananász, káposzta, spenót, kókusz, stb…  Refluxra alkalmazd: Reggelente éhgyomorra keverj és egy fél evőkanál akác mézet meleg vízzel és kortyolgasd el. Vagy citrusos melegvizet éhgyomorra. Gyuri bácsi fehér akácvirág teát ajánl pár hónapig napjában 2x.
  • Gyulladások és paraziták: gyullladás okának megszűntetése étkezéssel a javaslat és paraziták megszűntetése a szervezetben. Étellel, gyógynövényekkel, terápiákkal.
  • Vitamin és tápanyag hiány: Magas tápanyag tartalom egyben alacsony kalória tartalommal a cél. Alkalmazd az ellensúlyozására: Zöldségek, gyümölcsök, száraz húsok, jó olajok, gabona fogyasztástát próbáld növelni a péksüteményekkel, feldolgozott élelmiszerekkel szemben, ahol magas a kalória, de a tápanyagtartalom csekély. Törekedj a készételekkel szemben a természetes, friss étkekre. Próbál a természetes vitaminforrásokat használni.
  • Hormonális problémák: az állati fehérjében bőséges táplálkozás károsan hat az emésztőrendszerre, homonrendszerre. A jó zsírok ajánlott mennyisége 0,6 X kg. Fontos, hogy meglegyen ez a mennyiség, ugyanis szükséges a hormonok jó működéséhez.  A test zsír szükségletét fedezd természetes anyagokból, mint a lenmag, dió, tökmag, napraforgómag, kukorica vagy avokádó. Alkalmazd az ellensúlyozására: A halolaj jó Omega 3 fedező étel lehet, van akinél beválik van, akinél nem. Érdemes vele kísérletezni, főleg ha autoimmun betegségekben szenvedünk mint a rheumatoid arthritis, a gyulladásos bélbetegség, Basedow kór stb. Gyógynövények alkalmazása is jó.  De megfelelő lehet a jóga is a hormonegyensúly visszaállítására.

A szerzőről

jóga, LindaYoga

Namaste, üdvözöllek!

Linda vagyok, a LindaYoga alapítója, ami azért született meg, hogy bárkinek bárhol, kezdőknek-haladóknak, földrajzi korlát nélkül segítsen a jóga világában eligazodni és fejlődni.

Válassz kínálatunkból és legyél közösségünk részese!

 

 

Hírlevél